Regulamin Academia Professorum Iuniorum
Wprowadzony w życie Zarządzeniem Wewnętrznym 52/2024 z z dnia 11 czerwca 2024 r.
§ 1
- Powołanie Academia Professorum Iuniorum (dalej Akademii) stanowi element działań Politechniki Wrocławskiej (dalej Uczelni) mających na celu promowanie doskonałości naukowej.
- Głównym celem Akademii jest wyłonienie i wspieranie w rozwoju grupy wybitnych młodych samodzielnych pracowników nauki reprezentujących różne dyscypliny naukowe w Uczelni i budujących zespoły naukowe lub podejmujących nową tematykę badawczą.
- Akademia ma również pełnić rolę platformy do nieskrępowanej, twórczej wymiany intelektualnej pomiędzy jej członkami, a także ułatwić szerokiej społeczności młodych samodzielnych pracowników nauki wyrażanie swojej opinii wewnątrz i na zewnątrz Uczelni.
§ 2
- Kadencja członka Akademii rozpoczyna się 1 stycznia i trwa 2 lata.
- Liczba członków Akademii nie przekracza 36.
- Wybory co najwyżej 18 nowych członków Akademii odbywają się corocznie.
- Pierwsza kadencja rozpoczyna się od roku 2024.
- Powołania członków Akademii dokonuje Rektor.
- Informacja o powołaniach podawana jest do wiadomości społeczności Uczelni.
§ 3
- Członkami Akademii mogą zostać nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Uczelni, którzy na dzień złożenia wniosku spełniają łącznie następujące warunki:
- są zatrudnieni na pełnym etacie finansowanym w całości lub w części z subwencji:
- uzyskali stopień doktora habilitowanego lub nabyli uprawnienia równoważne nie wcześniej niż 7 lat do dnia rozpoczęcia kadencji, z zastrzeżeniem ust. 2;
- złożyli oświadczenie upoważniające Uczelnię do zaliczenia ich do liczby N pracowników prowadzących działalność naukową w dyscyplinie, dla której w Uczelni funkcjonuje rada dyscypliny naukowej powołana zgodnie z § 9 ust. 2 Statutu Politechniki Wrocławskiej, i oświadczenie to jest aktualne;
- posiadają znaczące osiągnięcia w reprezentowanej przez siebie dyscyplinie naukowej;
- deklarują zamiar utworzenia lub rozwoju zespołu badawczego lub podjęcia nowej tematyki badawczej;
- nie są aktualnie ani nie byli wcześniej członkami Akademii.
- W przypadku pracownika korzystającego w pełnym wymiarze z urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego limit okresu określony w ust. 1 pkt 1 ulega zwiększeniu o 1 rok na każde urodzone lub przysposobione dziecko, na które udzielono urlopu po uzyskaniu habilitacji.
§ 4
- Kandydatów na członków Akademii wyłaniają rady dyscyplin naukowych spośród osób, które złożyły formularz zgłoszeniowy (zał. nr 1), na podstawie opisanych w nim dorobku naukowego i planów utworzenia lub rozwoju zespołu badawczego (zwłaszcza interdyscyplinarnego lub obejmującego doktorantów i młodych badaczy) lub podjęcia nowej tematyki badawczej (zwłaszcza wpisującej się w priorytetowe obszary badawcze Uczelni).
- Limit liczby kandydatów w poszczególnych dyscyplinach corocznie określa Rektor, na podstawie liczb pracowników reprezentujących te dyscypliny i spełniających warunki określone w § 3 według stanu na dzień 15 października.
- Każda dyscyplina, w której co najmniej jeden pracownik spełnia warunki określone w § 3, ma prawo przedstawić swojego kandydata.
- Maksymalna łączna liczba kandydatów wynosi 36.
§ 5
- Członkowie Akademii wybierani są przez Rektorską Komisję ds. Nagród Naukowych spośród kandydatów wyłonionych zgodnie z § 4.
- Maksymalna liczba wybranych w danym roku nowych członków wynosi 18.
- Komisja dokonuje wyboru na podstawie informacji zawartych w formularzach zgłoszeniowych kandydatów.
- Po pierwszej części dyskusji Komisja tworzy wstępną listę rankingową poprzez tajne głosowanie zgodnie z określoną przez siebie procedurą.
- Następnie Komisja kontynuuje dyskusję w celu utworzenia ostatecznej listy nowych członków Akademii, zatwierdzonej w głosowaniu bezwzględną większością głosów.
§ 6
- Członkowie Akademii otrzymują na czas trwania kadencji następujące przywileje:
- grant wewnętrzny w wysokości 120 000 zł (po 60 000 zł w każdym roku członkostwa w Akademii) przeznaczony na wydatki związane z utworzeniem lub rozwojem zespołu badawczego lub podjęciem nowej tematyki badawczej, z wyłączeniem zwiększenia wynagrodzenia dla członka Akademii.
- dostęp do dedykowanego programu szkoleń wspierającego rozwój doskonałości naukowej;
- prawo do zasięgania i prezentowania opinii młodych samodzielnych pracowników nauki w Uczelni.
- Członkowie Akademii mają następujące obowiązki:
- co najmniej raz podczas kadencji przedstawić na seminarium organizowanym przez Akademię referat nt. realizowanych przez siebie prac badawczych;
- uczestniczyć w seminarium i innych wydarzeniach naukowych organizowanych przez Akademię lub jej rekomendowanych;
- uczestniczyć w oferowanych dla członków Akademii szkoleniach i warsztatach;
uczestniczyć w życiu Akademii, m.in. w posiedzeniach, wyborach, opiniowaniu i przygotowywaniu dokumentów;
- na zakończenie kadencji przedstawić Rektorskiej Komisji ds. Nagród Naukowych pisemny raport opisujący rozwój własnej kariery i zrealizowane badania, ze szczególnym uwzględnieniem utworzenia lub rozwoju zespołu badawczego lub podjęcia nowej tematyki badawczej.
§ 7
Utrata członkostwa w Akademii następuje w wyniku:
- rezygnacji;
- odwołania przez Rektora w przypadku niewywiązywania się z obowiązków określonych w § 6 ust. 2 lub rażącego naruszenia zasad etyki.
§ 8
- Podczas pierwszego spotkania w nowej kadencji członkowie Akademii w głosowaniu tajnym wybierają spośród swojego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza Akademii.
- Przewodniczący, Wiceprzewodniczący i Sekretarz tworzą Prezydium Akademii.
- Prezydium wybierane jest na okres jednego roku, od 1 stycznia do 31 grudnia.
- Do zadań Prezydium należy:
- organizacja seminarium Akademii;
- inicjowanie i organizacja innych wydarzeń naukowych;
- organizacja zebrań;
- bieżąca współpraca z władzami Uczelni;
- przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności Akademii.
- Akademia obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego. Przed upływem kadencji Przewodniczący zwołuje także pierwsze posiedzenie nowej kadencji.
- Posiedzenia Akademii są protokołowane.
- Obsługę organizacyjno-techniczną Akademii zapewnia Dział Nauki, w tym m.in.:
- obsługę seminarium i innych wydarzeń naukowych;
- obsługę posiedzeń;
- prowadzenie strony internetowej;
- gromadzenie dokumentacji.
- Nadzór nad Akademią sprawuje Prorektor ds. Nauki.
- Opiekę merytoryczną nad Akademią sprawuje pełnomocnik Rektora powoływany na okres roku (lub do końca kadencji Rektora) po konsultacji z Prezydium Akademii.
§ 9
Kalendarium wyboru członków Akademii:
- ogłoszenie o maksymalnych liczbach kandydatów na nowych członków Akademii zgłaszanych przez rady dyscyplin naukowych – do 30 października;
- składanie do rad dyscyplin formularzy zgłoszeniowych na adres dzial.nauki@pwr.edu.pl przez osoby ubiegające się o przyjęcie do Akademii – do 30 października;
- wyłonienie kandydatów przez rady dyscyplin naukowych – do 30 listopada;
- wybór nowych członków Akademii przez Rektorską Komisję ds. Nagród Naukowych – do 15 grudnia;
- powołanie przez Rektora – do 31 grudnia;
- początek kadencji Akademii – 1 stycznia.