TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

 

Academia Professorum Iuniorum

Regulamin Academia Professorum Iuniorum

Wprowadzony w życie Zarządzeniem Wewnętrznym 52/2024 z z dnia 11 czerwca 2024 r.

§ 1

  1. Powołanie Academia Professorum Iuniorum (dalej Akademii) stanowi element działań Politechniki Wrocławskiej (dalej Uczelni) mających na celu promowanie doskonałości naukowej.
  2. Głównym celem Akademii jest wyłonienie i wspieranie w rozwoju grupy wybitnych młodych samodzielnych pracowników nauki reprezentujących różne dyscypliny naukowe w Uczelni i budujących zespoły naukowe lub podejmujących nową tematykę badawczą.
  3. Akademia ma również pełnić rolę platformy do nieskrępowanej, twórczej wymiany intelektualnej pomiędzy jej członkami, a także ułatwić szerokiej społeczności młodych samodzielnych pracowników nauki wyrażanie swojej opinii wewnątrz i na zewnątrz Uczelni.

§ 2

  1. Kadencja członka Akademii rozpoczyna się 1 stycznia i trwa 2 lata.
  2. Liczba członków Akademii nie przekracza 36.
  3. Wybory co najwyżej 18 nowych członków Akademii odbywają się corocznie.
  4. Pierwsza kadencja rozpoczyna się od roku 2024.
  5. Powołania członków Akademii dokonuje Rektor.
  6. Informacja o powołaniach podawana jest do wiadomości społeczności Uczelni.

§ 3

  1. Członkami Akademii mogą zostać nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Uczelni, którzy na dzień złożenia wniosku spełniają łącznie następujące warunki:
    1. są zatrudnieni na pełnym etacie finansowanym w całości lub w części z subwencji:
    2. uzyskali stopień doktora habilitowanego lub nabyli uprawnienia równoważne nie wcześniej niż 7 lat do dnia rozpoczęcia kadencji, z zastrzeżeniem ust. 2;
    3. złożyli oświadczenie upoważniające Uczelnię do zaliczenia ich do liczby N pracowników prowadzących działalność naukową w dyscyplinie, dla której w Uczelni funkcjonuje rada dyscypliny naukowej powołana zgodnie z § 9 ust. 2 Statutu Politechniki Wrocławskiej, i oświadczenie to jest aktualne;
    4. posiadają znaczące osiągnięcia w reprezentowanej przez siebie dyscyplinie naukowej;
    5. deklarują zamiar utworzenia lub rozwoju zespołu badawczego lub podjęcia nowej tematyki badawczej;
    6. nie są aktualnie ani nie byli wcześniej członkami Akademii.
  2. W przypadku pracownika korzystającego w pełnym wymiarze z urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego limit okresu określony w ust. 1 pkt 1 ulega zwiększeniu o 1 rok na każde urodzone lub przysposobione dziecko, na które udzielono urlopu po uzyskaniu habilitacji.

§ 4

  1. Kandydatów na członków Akademii wyłaniają rady dyscyplin naukowych spośród osób, które złożyły formularz zgłoszeniowy (zał. nr 1), na podstawie opisanych w nim dorobku naukowego i planów utworzenia lub rozwoju zespołu badawczego (zwłaszcza interdyscyplinarnego lub obejmującego doktorantów i młodych badaczy) lub podjęcia nowej tematyki badawczej (zwłaszcza wpisującej się w priorytetowe obszary badawcze Uczelni).
  2. Limit liczby kandydatów w poszczególnych dyscyplinach corocznie określa Rektor, na podstawie liczb pracowników reprezentujących te dyscypliny i spełniających warunki określone w § 3 według stanu na dzień 15 października.
  3. Każda dyscyplina, w której co najmniej jeden pracownik spełnia warunki określone w § 3, ma prawo przedstawić swojego kandydata.
  4. Maksymalna łączna liczba kandydatów wynosi 36.

§ 5

  1. Członkowie Akademii wybierani są przez Rektorską Komisję ds. Nagród Naukowych spośród kandydatów wyłonionych zgodnie z § 4.
  2. Maksymalna liczba wybranych w danym roku nowych członków wynosi 18.
  3. Komisja dokonuje wyboru na podstawie informacji zawartych w formularzach zgłoszeniowych kandydatów.
  4. Po pierwszej części dyskusji Komisja tworzy wstępną listę rankingową poprzez tajne głosowanie zgodnie z określoną przez siebie procedurą.
  5. Następnie Komisja kontynuuje dyskusję w celu utworzenia ostatecznej listy nowych członków Akademii, zatwierdzonej w głosowaniu bezwzględną większością głosów.

§ 6

  1. Członkowie Akademii otrzymują na czas trwania kadencji następujące przywileje:
    1. grant wewnętrzny w wysokości 120 000 zł (po 60 000 zł w każdym roku członkostwa w Akademii) przeznaczony na wydatki związane z utworzeniem lub rozwojem zespołu badawczego lub podjęciem nowej tematyki badawczej, z wyłączeniem zwiększenia wynagrodzenia dla członka Akademii.
    2. dostęp do dedykowanego programu szkoleń wspierającego rozwój doskonałości naukowej;
    3. prawo do zasięgania i prezentowania opinii młodych samodzielnych pracowników nauki w Uczelni.
  2. Członkowie Akademii mają następujące obowiązki:
    1. co najmniej raz podczas kadencji przedstawić na seminarium organizowanym przez Akademię referat nt. realizowanych przez siebie prac badawczych;
    2. uczestniczyć w seminarium i innych wydarzeniach naukowych organizowanych przez Akademię lub jej rekomendowanych;
    3. uczestniczyć w oferowanych dla członków Akademii szkoleniach i warsztatach;
      uczestniczyć w życiu Akademii, m.in. w posiedzeniach, wyborach, opiniowaniu i przygotowywaniu dokumentów;
    4. na zakończenie kadencji przedstawić Rektorskiej Komisji ds. Nagród Naukowych pisemny raport opisujący rozwój własnej kariery i zrealizowane badania, ze szczególnym uwzględnieniem utworzenia lub rozwoju zespołu badawczego lub podjęcia nowej tematyki badawczej.

§ 7

Utrata członkostwa w Akademii następuje w wyniku:

  1. rezygnacji;
  2. odwołania przez Rektora w przypadku niewywiązywania się z obowiązków określonych w § 6 ust. 2 lub rażącego naruszenia zasad etyki.

§ 8

  1. Podczas pierwszego spotkania w nowej kadencji członkowie Akademii w głosowaniu tajnym wybierają spośród swojego grona Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza Akademii.
  2. Przewodniczący, Wiceprzewodniczący i Sekretarz tworzą Prezydium Akademii.
  3. Prezydium wybierane jest na okres jednego roku, od 1 stycznia do 31 grudnia.
  4. Do zadań Prezydium należy:
    1. organizacja seminarium Akademii;
    2. inicjowanie i organizacja innych wydarzeń naukowych;
    3. organizacja zebrań;
    4. bieżąca współpraca z władzami Uczelni;
    5. przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności Akademii.
  5. Akademia obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego. Przed upływem kadencji Przewodniczący zwołuje także pierwsze posiedzenie nowej kadencji.
  6. Posiedzenia Akademii są protokołowane.
  7. Obsługę organizacyjno-techniczną Akademii zapewnia Dział Nauki, w tym m.in.:
    1. obsługę seminarium i innych wydarzeń naukowych;
    2. obsługę posiedzeń;
    3. prowadzenie strony internetowej;
    4. gromadzenie dokumentacji.
  8. Nadzór nad Akademią sprawuje Prorektor ds. Nauki.
  9. Opiekę merytoryczną nad Akademią sprawuje pełnomocnik Rektora powoływany na okres roku (lub do końca kadencji Rektora) po konsultacji z Prezydium Akademii.

§ 9

Kalendarium wyboru członków Akademii:

  1. ogłoszenie o maksymalnych liczbach kandydatów na nowych członków Akademii zgłaszanych przez rady dyscyplin naukowych – do 30 października;
  2. składanie do rad dyscyplin formularzy zgłoszeniowych na adres dzial.nauki@pwr.edu.pl przez osoby ubiegające się o przyjęcie do Akademii – do 30 października;
  3. wyłonienie kandydatów przez rady dyscyplin naukowych – do 30 listopada;
  4. wybór nowych członków Akademii przez Rektorską Komisję ds. Nagród Naukowych – do 15 grudnia;
  5. powołanie przez Rektora – do 31 grudnia;
  6. początek kadencji Akademii – 1 stycznia.
Politechnika Wrocławska © 2025